Koniec historii Monika Ochędowska Literatura Przebłyski, których doświadcza bohaterka „Końca”, są typowe dla zespołu stresu pourazowego. Hermanowicz zrobiła tutaj coś, co rzadko się jednak udaje w nowej polskiej prozie – skonstruowała idiom doskonale odpowiadający opowiadanej historii
Skowyt Adam Woźniak Literatura W „Zwierzętach łownych” Anny Mazurek najciekawsze jest poszukiwanie języka dla wyrażenia bezradności pokolenia Y – ludzi, którzy chcieliby uzyskać sprawczość, nie stając się jednocześnie drapieżnymi klonami swoich starych
Kocha, nie kocha Paulina Małochleb Literatura Bohaterka „Hotelu ZNP” zderza się z kolejnymi mężczyznami swojego życia. Izabela Tadra odwraca tradycyjną perspektywę powieści feministycznych i pokazuje postać wyprodukowaną przez praktyki patriarchatu
Poskromienie taczyzmu Magdalena Nowicka-Franczak Literatura Aby oddzielić się od matki, należy przeciąć pępowinę. Aby uwolnić się od ojca, trzeba ukręcić sznur i dowiązać go do delikwenta, lekko go przyduszając – podpowiada Katarzyna Pochmara-Balcer w „Swobodnym wpadaniu”
Trudno zrozumieć Adam Woźniak Literatura „Bajka, Bajeczka” to political fiction z elementami dystopii. Temat trąci publicystyczną bieżączką, ale po „Mapie” i „Czarnym hetmanie” trudno było podejrzewać, że Barbara Sadurska wyłoży się na czymkolwiek
Motyl i prochowiec Monika Ochędowska Literatura Nie jest pewne, czy w „Strużkach” Marii Halber da się znaleźć cokolwiek, co posuwałoby jej postaci, a za nimi czytelniczki, choćby krok naprzód względem starszej o trzy dekady „Panny Nikt” Tomka Tryzny
Tylko sobie zerkać Igor Kierkosz Literatura Książki Adama Kaczanowskiego są bardziej wywrotowe niż otwarcie deklarowane eksperymenty, bo po prostu pisze on tak blisko powszedniości, że aż awangardowo. Jeśli w „Ze Słowackiego” jest konceptualistą, to na pewno nie bardziej niż dotychczas
Czytać znaczy żreć Igor Kierkosz Literatura „Dawno temu w Warszawie” – długo oczekiwana kontynuacja opowieści Jakuba Żulczyka o dilerze warszawskich elit – siłą rzeczy staje się sprawdzianem, czy literatura da radę dogonić nowoczesne miasto. I czy pisarz wyjdzie z tego wyścigu z twarzą
Poniewczasie Adam Woźniak Literatura W „Misterium” Marcina Oskara Czarnika historia świeżo upieczonego mieszczucha wałęsającego się po wielkopostno-homerowskim uniwersum jest na tyle pokręcona formalnie, że pierwsze objawy znużenia pojawiają się później, niż można by przypuszczać
Milcząca wieszczka Magdalena Kargul Literatura „Borys albo jeden dzień lata” Małgorzaty I. Niemczyńskiej ma rzadką w książkach debiutanckich przemyślaną strukturę. Jednak daleko posunięta umowność świata przedstawionego nie zostaje tu zrównoważona drugim niezbędnym elementem
Ośmiornica i dżdżownica Marta Tomczok Literatura W „Ciele huty” Anna Cieplak przypomina, że w sąsiedztwie wielkich zakładów przemysłowych też mogło być dobrze. Tam też kochali się i umierali ludzie, a teraz rośnie w tych miejscach pamięć i dużo roślin poprzemysłowych
Czy bohater polskiej powieści kupił już sobie komputer? Adam Wrotz Literatura Nie mamy dużych, aktualnych powieści o dynamice XXI wieku, bo jesteśmy na to zbyt biedni. Produkcja dużej, aktualnej powieści to segment luksusowy